Måttfull casinoreklam – framtiden: Del 1

Vi skrev i en tidigare artikel hur det pågår en het debatt gällande mängden reklam för nätcasinon i media. Sveriges Civilminister Ardalan Shekarabi kallade alla 69 spelbolag med svensk spellicens till möte. Nu vet vi mer om vad som händer med framtiden för casinoreklam på TV. Vad räknas som “måttfull” reklam? I nästa del kikar vi på vilka som är ansvariga för att lösa problemet samt vad framtiden håller.Del 1 - Måttfull casinoreklam i framtiden

Civilministern möts med alla 69 spelbolag

Civilministern och spelbolagen möttes för att förtydliga vad “måttfull reklam” innebär och var gränserna går. Civilministern menar själv att licenshavarna själva ska ta ansvar för att hålla sin reklam på en måttlig nivå. Om inte spelbolagen klarar att sköta detta på egen hand så måste staten komma fram med tydligare riktlinjer och regler.

Idag finns det inga utdragna förklaringar, riktlinjer eller regler som guidar spelbolagen i denna problematiska fråga. Om staten hade satt dessa regler i samband med lagpropositionen så hade hela situationen kunnat undvikas.

Svenska staten agerar både domare och spelare

Vi den senaste artikeln skrev vi om Svenska Spel som har anklagats för orättvis marknadsföring. BOS håller att det är en orättvis situation när staten både reglerar branschen och har flera spelsajter. Det handlar framför allt om Svenska Spel Casino & Sport och den nyöppnade ATG-sajten som erbjuder betting på sport och trav samt nätcasino. Svenska Spel är fortfarande statsägt, så staten har en andel av sveriges reglerade marknad.

 

Många medlemmar i BOS tycker att Svenska Spel har ett orättvist försprång mot andra svenska casinon på nätet då de hade monopol fram till nyligen. De anser att de inte tävlar på samma villkor och det hela har gått ut över den svenska befolkningen. Vems ansvar är det att minska mängden reklam som vi utsätts för dagligen? Kommer det bli någon skillnad? Läs del 2 för vidare analyser och svar.