Riksdagen, spelbolagen och medierna ansvariga
SVTs debattprogram Opinion Live tog upp mötet om spelreklam och måttfullhet. Där deltog bl.a. Civilministern och Gustaf Hoffstedt (generalsekreterare på BOS). Hoffstedt håller med om att branschen har en viss självreglering, men att staten behöver vara mer aktiva och tydliga, och även straffa aktörer som inte håller sitt ansvar (han syftar nog på Svenska Spel).
En annan som medverkade i debattprogrammet var Malin Häger (försäljningsdirektör på TV4-Gruppen). Hon påpekar att det är tre parter som är inblandade och måste jobba mot en lösning. Staten behöver sätta tydliga riktlinjer, spelbolagen har sitt ansvar och även svensk media behöver ta sitt ansvar.
Kommer vi nå en lösning för svenska casinon?
De flesta tror att mängden reklam som vi utsätts för kommer att minska i en naturlig takt. Införandet av den svenska spellicensen ger spelbolagen nya möjligheter att marknadsföra sig i Sverige, ett exempel är Stockholms tunnelbanor: där finns det nu reklam för bolag som inte tidigare fått annonsera där.
Mötet mellan Civilministern och spelbolagen kulminerade med att spelbolagen har en deadline att hitta en lösning, senast den 31a mars måste bolagen komma överens, annars kommer regeringen ta vidare åtgärder.
Kindred Groups sverigechef och Global Gamings VD tror båda att mängden reklam kommer att minska i takt med att marknaden för casinon på nätet mognar. Spelbolag kommer att köpas upp och/eller slås ihop vilket leder till färre aktörer. Vi återkommer efter den 31a mars och låter dig veta hur situationen utvecklas.