Ansvarsfullt casinospelande i Sverige
I Sverige måste företagen göra ganska mycket mer för att ta hand om sina anställda och sina kunder, mer än i de flesta andra länder. Vi har ett starkt konsumentskydd. För ett online casino gäller det således att ta ansvar för sina spelare, och det handlar om spelmissbruk och spelberoende.
De svenska lagarna säger att ett casino med svensk spellicens måste se efter sina spelares spelvanor. Om det är någon som bränner för mycket pengar och inte kan leva upp till sina spelkostnader kommer stängas av.
Därför har det startats en tjänst som låter personer stänga ner alla sina casinokonton. Tjänsten heter SpelPaus och är ett enkelt alternativ för den som känner att hen ligger i farozonen. Nätcasinon måste också göra mer för att erbjuda spelare att sätta sina egna gränser.
Det är mycket hårdare KYC kontroller när det gäller betalningar idag. Om du är en riktig storspelare så vill casinot veta om att du har råd att spela utan att riskera hus och bil, typ. Stängs du av så kan du överklaga, och då kan casinot komma att begära dokument som bevisar att du inte har spelat dig in i klistret, så att säga.
Lättare att säga nej till reklam och enklare betalningar
Ytterligare en sak som har med ansvarsfullt spelande att göra är att spelare kan välja att inte ta del av reklam eller erbjudanden via email eller SMS. Det är mycket lättare att hålla det spam-fritt.
Del 3 kommer handla om hur de nya lagarna har förändrat hur vi gör våra ekonomiska transaktioner mellan bankkontot och casinokontot.