Fina siffror för NetEnt och Evolution under Q3

Mon Nov 2, 2020
  • Agnes Fagerdahl

    Spelbranschens resultat för det tredje kvartalet börjar bli klart. Vi har gått igenom siffrorna som har presenterats från två av de största speltillverkarna för spel online. De siffror som vi tittat närmare på tillhör speltillverkarna Evolution och NetEnt.

    Speltillverkarna har en väldigt viktig roll i spelbranschen för onlinespel eftersom de tillverkar all mjukvara som förser casinon med spelautomater och även alla live dealer spel. Hur har det då egentligen gått för Evolution och NetEnt under det tämligen speciella år, 2020, som vi snart kommer att lägga bakom oss. Speltillverkarna har, pandemi och ny spellagstiftning på den svenska spelmarknaden, inte legat på latsidan. Vår omvärldsbevakning visar att tillverkare av spel online blivit mer innovativa. Det har under året släppts många nyproducerade spel som alla hållit en mycket hög kvalitet både vad gäller grafik, spänning och underhållning.

    För någon vecka sedan publicerades som sagt resultatet för hur det gått för tillverkning av mjukvara under år 2020. Vi har turen att vi har väldigt många riktigt bra speltillverkare som erbjuder sina spel till oss svenska spelare. Vi har som tidigare nämnts tittat närmare på interimsrapporterna för NetEnt och Evolution. NetEnt och Evolution är ledande inom speltillverkning varför det är spännande att se hur året gått i siffror för dessa två bolag.Fina siffror för NetEnt och Evolution under Q3

    Therese Hillman, om resultatet

    En interimsrapport visar redovisningen av ett bolags ekonomiska resultat. Siffrorna i Rapporterna är offentliga handlingar vilket innebär att alla kan ta del av dessa siffror. Offentligheten ger oss en transparens och en öppenhet. Att ta del av interimsrapporten ger oss en god insikt och insyn i hur det gått för bolagen under år 2020. Om man tar en närmare titt på NetEnts resultat visar det en ökning med 9% om man jämför med samma period år 2019.

    I resultat rapporten som bolaget publicerade den 22 oktober uttalar sig NetEnts VD, Therese Hillman, om resultatet. Det kan konstateras att bolagets vinst för det tredje kvartalet uppgick till en summa om 521 443 miljoner svenska kronor. I den summan är även samarbetet med Red Tiger inräknat och resultatet som samarbetet mynnat ut i. Hillman meddelar att NetEnts fokus på kostnader har gett ett noterbart positivt resultat. Viktiga pin pointade händelser under det tredje kvartalet 2020 som påverkat resultatet är bland annat:

    Fortsatt fokus på integrationen med Red Tiger, flertalet viktig kontrakt har signerats med samarbetspartners för den Amerikanska marknaden, releasen av totalt 16 nya spelautomater, 5 stycken från NetEnt och 11 stycken från Red Tiger.

    Global marknad och nytt namn

    Det går även strålande för det andra bolaget som vi tittat närmare på, nämligen Evolution. Evolution gör en rejäl ökning det tredje kvartalet under 2020 om man jämför med samma period från 2019. Evolution är ledande när det kommer till mjukvara när det kommer till live casino online.

    VD Martin Carlesund meddelar att företaget gjort ett bra och starkt resultat under Q3. Bolagets vinst uppgick till 140 miljoner euro. Det innebär en ökning med helt galna 48% jämfört med samma tidsperiod under 2019. Evolution är aktiva i ett stort antal länder över hela världen och har gått live i Pennsylvania, USA, och i Kaunas, Lettland. Evolution var även lanserat ett nytt spel. Spelet heter Crazy Time och tillhör genren Game shows. Spelet lanserades den 1:a juli och blev genast en megasuccé.

    Spelets format är annorlunda från vad vi normalt är vana vid och det, i kombination med chansen att vinna riktigt stort, uppskattas av spelarna, evolution lanserade även under årets tredje kvartal Instant Roulette. Under Q4 lanserar bolaget även Craps vilket förväntas ge ett gott resultat. Anledningarna till att Evolution gått mycket bra under 2020 är bland annats:

    • uppdatering av företagsnamnet, man har nischat sig och visst att man är ett bolag att räkna med även globalt,
    • utökad kapacitet i studios och en ständigt pågående utveckling,
    • lansering av spel i flertalet länder världen över, bland annat på den amerikanska marknaden.