Vad är Harpan?

Det här är ett spel du garanterat hört talas om. Harpan är inte bara en av de mest populära formerna av patiens, utan även en av de äldsta. Det kallas på engelska för “Solitaire”. Många av er har säkert föräldrar som spelat Harpan på sina datorer vid TV-soffan under reklampauserna. Det som gör Harpan till ett så populärt spel är att man ofta tävlar mot sig själv, och det är helt enkelt väldigt utmanande och roligt. Till exempel kan man försöka spela klart spelet på minst antal drag, eller på kortast möjliga tid.

Vi på casino.nu går igenom reglerna med er på ett lätt och tydligt sätt, så att ni snabbt kan komma igång och spela Harpan!

Spelplanen i Harpan

Harpan är inte ett speciellt svårt spel. Med det sagt, kan man ändå “förlora”. Då har man helt enkelt kommit till en punkt i spelet där man inte kan göra fler drag. Man börjar spelet genom att lägga ut spelplanen – enkelt. Spelplanen består av tre delar: Kortsviterna, korthögarna och resthögen.

Man börjar med att lägga ut sju stycken korthögar. Den första högen har ett kort (synligt). Den andra högen har två kort, bara det översta kortet är synligt. Den tredje högen har tre kort, med bara det översta synligt. Och så vidare.

När man har lagt ut alla sju högar som totalt innehåller 28 stycken kort, så lägger man resterande kort i resthögen längst upp till vänster – med baksidan uppåt. Spelplanen ska se ut såhär när man är klar (notera att de fyra kortsviterna är tomma!):

harpan

Grundreglerna och målet i Harpan

Harpan är som sagt inte ett speciellt komplicerat spel. Spelet går ut på att man ska stapla högar efter färg, med korten i ordning från Ess (lägst) till Kung (högst). Man staplar sina högar på kortsviternas platser längst upp till höger på spelplanen.

Man kan även stapla kort i motsatt ordning, alltså från högst till lägst, i de sju korthögarna på spelplanen. Detta för att fiska fram fler kort att lägga i kortsviterna!

Här nedanför följer några av grundreglerna för Harpan, som är bra att komma ihåg.

  • Harpan är ett spel som man spelar själv.
  • Man använder hela kortleken – utan jokrar. (Se till att blanda kortleken!)
  • Korthögarna ska innehålla ett, två, tre, fyra, fem, sex och sju kort från start (från vänster till höger)
  • I kortsviterna måste ett Ess vara det första kortet. På det kan man sedan lägga en tvåa, och på det sedan en trea, och så vidare (ända upp till Kung, som är det högsta). I kortsviterna måste man följa färg! Det finns fyra högar – en för varje färg, helt enkelt
  • I kortsviterna lägger man efter valör nerifrån och upp.
  • I korthögarnamåste vartannat kort vara rött, och vartannat svart! Hjärter eller ruter spelar ingen roll, inte heller spader eller klöver. Det viktiga är att vartannat är rött och svart.
  • I korthögarna så lägger man kort efter valör uppifrån och ner.
  • Om korten i en korthög tar slut, så kan man skapa en ny hög på den platsen. Däremot måste den högen börja med en kung.
  • Resthögen är en backup till de stunder i spelet där man helt enkelt hittar sätt att lägga kort på. Då får man ta de tre översta korten ur högen, och vända dem upp och ner – så att korten syns.
  • Man får bara ta det översta av dessa tre kort. När man har tagit det översta, får man ta det nästa.
  • Man kan blanda resthögen ytterligare gånger genom att helt enkelt lägga de tre korten (eller de som är kvar) längst ner i högen. När man prövar lyckan på resthögen nästa gång, tar man de tre översta.

Spelets gång i Harpan

För att ni ska förstå spelet, så har vi tagit fram några exempelbilder av ett kortspel här nedanför.

Spelet börjar såhär, med en spelplan utlagd:

harpan online

I det här exemplet, så ser man att fyran kan läggas ovanpå femman. I de sju korthögarna ska som sagt korten läggas i ordningen högst till lägst, med vartannat kort rött och vartannat svart.

Spelet fortsätter, och ser nu ut såhär.

spela harpan online

Här har vi lagt fyran på femman. Sedan hittade vi inte fler sätt att lägga, då tog vi de översta tre korten ur resthögen och la fram. Man får endast ta det översta av dessa tre kort!

Eftersom det översta kortet var ett Ess, så kan vi ta det direkt och lägga det som första kort i klöver-sviten.

bonus harpan

Efter att vi tagit Esset ur resthögen, så blev trean under fri. Den tog vi och la ovanpå fyran i den andra korthögen.

Man kan också flytta ett eller flera kort ur en korthög till en annan korthög. Till exempel, om tian i korthög nummer 5 hade varit röd, och nian svart, så hade man kunnat ta båda de två korten och lagt dem ovanpå knekten i den sista högen.

Det översta kortet i varje hög blir synligt (man vänder det helt enkelt bara så att det syns). Så i det scenariot, så hade man kunnat se nästa kort i den högen, och sedan spela vidare utifrån det.

Som ni ser, går spelet ut på att med hjälp av de olika kortspelshögarna få fram nya kort att lägga i kortsviterna. Och som sagt – ibland går det helt enkelt inte att vinna spelet. Korten kan ha blivit blandade på det sätt att det helt enkelt är omöjligt.

Tips till Harpan

Här följer några sammanfattade tips för spelet Harpan.

 

  • Det går att förlora. Det är okej – det är bara att börja om!
  • Kom ihåg att man kan ta kort direkt från resthögen och lägga på kortsviterna. Dock är det förutsatt att man får lägga det kortet på kortsviten. Till exempel, om man har lagt ut klöver Ess, två, tre och fyra på klöversviten, och får upp en klöver fem ur resthögen, så kan man alltså lägga denna direkt på klöversviten.
  • Man kan flytta en eller flera kort från en korthög till en annan. Hur många som helst! Förutsatt att det är ett lagligt drag att göra, och att man inte bryter vartannat rött och vartannat svart-mönstret.

Lycka till med Harpan!