Agnes Fagerdahl
Latest posts by Agnes Fagerdahl (see all)
    Under tisdagen den 2a april kallade svenska Spelinspektionen och Konsumentverket till ett informationsmöte. Mötet var ämnat för de svenska spelbolagen och handlade om framtiden för tillsynen av den svenska spelmarknaden. Många hade hopp om att de reglerande organen även skulle ge vidare insyn i definitionen av måttfull marknadsföring.Informationsmöte mellan Spelinspektionen, Konsumentverket, spelbolagen

    De svenska spellagarna är ramlagar

    Under mötet förklarade Spelinspektionen att de nyinstiftade spellagarna är ramlagstiftning och att det är anledningen till de bristande detaljerna i lagen. För vidare detaljer hänvisas intressenter till Spelförordningen (2018:1475) och de befintliga föreskrifterna. De föreskrifterna täcker dock inte reklam och marknadsföring.

    De bristande detaljerna var inte att prioritera i början. Det ansågs vara viktigare att få in och igång spelbolagen i systemet än att jobba fram detaljerna.

    Spelinspektionens fokus flyttas också från licensiering av bolagen till tillsyn av marknaden. Det är fler än 100 registrerade Casinon på nätet med svensk spellicens hos Spelinspektionen och fler står i kö och väntar på sin licens. Trots det ska Spelinspektionen fokusera på tre områden under redan av 2019.

    Spelinspektionen ansvarar för att regler och lagar uppfylls och följs, för match-riggning och för att stärka och behålla spelares skydd.

    Konsumentverket ansvarar för måttfull marknadsföring

    Under mötet klargjordes det också att det är Konsumentverket som är ansvariga för att se över spelreklamens innehåll. Konsumentverket uppmanade också spelbolagen att tänka på hur de uttrycker sig i sin reklam.

    Vissa upplägg och uttryck är inte passande. Det gäller t.ex. Takeover-annonser (pop-up reklam som tar över hela skärmen och som måste klickas bort för att kunna besöka sidan) som anses vara för påträngande. En annan uppmaning var att inte annonsera om överdrivet spelande, ännu en nyans av måttfullhet.

    Cecilia Tisell, K.O., säger dock att det i slutändan är domstolen som är den avgörande faktorn för vad som anses vara måttfull reklam. Hon hoppas att domstolens avgörande ska ge vägledning, de reglerande organen samt spelbolagen behöver tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet och inte tillåtet.