Agnes Fagerdahl
Latest posts by Agnes Fagerdahl (see all)

    Det har skett många, stora förändringar på spelmarknaden under de senaste åren. Marknaden har reglerats och mycket av det vi för bara några år sedan tog för givet. Här tänker vi främst på saftiga bonusar är ett minne blott. Den nya spellagen har fått många i branschen att höja på ögonbrynen både en och två gånger. Men branschen är känd för att hitta nya, innovativa lösningar.

    Det nyaste förslaget på tapeten i spelbranschen just nu är att spelmarknadsutredningen vill förbjuda spelreklam för högriskspel under dagtid. Man vill alltså inte att Det ska vara möjligt att visa reklam för casinon under dagtid. Förslaget har tagits emot positivt av socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi. Spelbranschen har dock inte tagit emot förslaget med speciellt positiva ordalag. Spelbranschen menar att en reglering av reklam kan vara kontraproduktiv.

    Spelmarknaden har som sagt drabbats av flera olika typer av regleringar under de senaste åren. Bland annat så har insättningsgränsen sänkts till Max 5 000 kr i veckan. Samt så får spelbolagen erbjuda sina nya spelare högst 100 kr i välkomstbonus. Spelmarknadsutredningen har tagit fram ytterligare ett antal förslag för att reglera marknaden än mer. Det förslag som påverkar branschen mest är just att man vill göra inskränkningar i spelbolagens reklam.Kommer spelreklam att förbjudas på dagtid?

    Förbud mellan kl 9-22

    Utredningen föreslår ett förbud mot att visa reklam för vissa högriskspel, såsom online casinon, i tv, radio och streamad media under dagtid. Dagtid har även specificerats och innebär i klartext att ingen reklam i så fall skulle få visas/delas mellan klockan 9:00 – 21:00.

    Spelmarknadsutredningen vill även se skärpta sanktioner mot spelbolag som bryter mot reglerna. En röst på en hög post i spelbranschen menar att spelmarknadsutredningens förslag är beklagligt. Röster hörs även om att förslaget skulle vara kontraproduktivt och att det till och med skulle kunna skada spelarna. Med det menas att om spelbolagen inte kan nå ut till kunderna så är det slumpen som avgör vilken spelsida som kunderna hamnar på. Med andra ord finns det därmed en överhängande risk att kunden hamnar på ett casino som inte innehar en svensk licens.

    Detta går helt emot de politiska beslut som fattats inom området. I Sverige får enbart licensierade spelbolag göra reklam, reklamen har många gånger kritiserats för att vara aggressiv men reklamen har även hjälpt spelare att hitta licensierade casinon att spela på. Om reklam för spelsidor skulle förbjudas under dagtid finns det stor risk att det blir svårt hålla emot den olicensierade marknaden. Vad som kommer att ske med detta förslag återstår att se.