Agnes Fagerdahl
Latest posts by Agnes Fagerdahl (see all)
    Sedan sveriges nya spellagar trädde i kraft vid årsskiftet har det varit diskussioner kring marknadsföring. Lagen är otydlig och säger endast att all marknadsföring för spel om pengar ska göras på ett “måttfullt” sätt. Alla casinon på nätet har lämnats själva att avgöra vad som är en måttfull mängd reklam. Men nyligen deklarerade Spelinspektionen att de ingått ett samarbete med Konsumentverket.Konsumentverkets och Spelinspektionens ansvarsområden

    KO och Spelinspektionen har delat ansvar

    Det är nu tydligt vem som ansvarar för vilka områden gällande regleringen av den svenska spelmarknaden.

    Spelinspektionens ansvarar för att spelbolagen följer de lagar som gäller bonusar, erbjudanden och sponsring. De har också informationsskyldighet om spel och spelbranschen och har givetvis hand om alla frågor och processer gällande licenser och licensiering.

    Konsumentverket ansvarar för översikten av marknadsföring i branschen och för att hålla det på en “måttlig” nivå. KOs jurisdiktion täcker även direktreklam till personer med spelproblem som har blockerat sig via tjänsten spelpaus.se. KO ska också se till att spelbolagen informerar sina kunder om åldersgränsen för att spela lagligt och att hjälp via en stödlinje finns utmarkerad. Ansvarsområdet täcker också reklamprislotter.

    Det är alltså Konsumentverket som har det större ansvaret för att se över marknaden. Spelinspektionen verkar ha avsagt sig en del ansvar och hanterar numera endast spelbolagen.

    Bättre konsumentskydd för casinospelare

    Generaldirektörerna för myndigheterna har signerat en överenskommelse om ett samarbete som är tänkt att effektivisera tillsynen. Samma dag skickade och Spelinspektionen en varning till spelbolagen.

    “Att fortsätta med reklam som inte är måttfull i väntan på en dom från Patent- och marknadsdomstolen är inte riskfritt för spelbolagen. Spelinspektionens sanktioner är bakåtsyftande vilket innebär att Spelinspektionen kan, med hjälp av spellagen, utdöma bakåtsyftande sanktioner om det i Konsumentverkets tillsyn slås fast att ett bolag har brutit mot måttfullhetskravet. Vid allvarliga överträdelser av spellagen ska licensen återkallas, eller om det bedöms tillräckligt, varning meddelas. En varning kan förenas med en sanktionsavgift.”