Agnes Fagerdahl
Latest posts by Agnes Fagerdahl (see all)
    Speltillverkaren Microgaming, som nyligen fått sin svenska spellicens beviljad, har annonserat stora planer för 2019. För att se mot framtiden behöver man ibland ta en titt på det förflutna. Det är precis vad bolaget har gjort.För cirka 15 år sedan lanserade Microgaming den allra första spelautomaten baserad på ett “Brand”. Microgaming gick ihop med Hollywood-succén Tomb Raider och skapade branschens första Branded Slot. Vilket skulle visa sig bli en trend bland större speltillverkare.

    En sak som har påverkat denna trend är att Disney köpte upp ett par andra filmskapare, och då försvann det en hel del branded slots. Aliens, South Park, och mängder av Marvel-baserade slots försvann då. Men så verkar inte bli fallet för Microgaming.

    Vad vi vet redan nu om den nya Lara Croft Tomb Raider slot

    Olikt det som hände för NetEnt och Playtech när de gick miste om en mängd titlar så har Microgaming förnyat sitt avtal. Microgaming och Square Enix, bolaget som äger Tomb Raider brandet för videospel, har förnyat sitt redan 15 år långa samarbete.

    Det nya avtalet kommer högst sannolikt leda till en ny version av den klassiska slot titeln. Frågan är bara vilken av filmerna som kommer väljas för det nya spelet.

    Något vi vet är att spelautomaten kommer bygga vidare på den utveckling i teknologin som bolaget har förfinat på senare tid. Den första versionen kom ut redan 2003 och uppföljaren kom 2008. Uppföljaren var en mycket mer upptrissad version, men nu 10 år senare har teknologin verkligen förändrats.

    Med sitt långa samarbete vill nog Microgaming leva upp till de höga förväntningarna som Brandet Tomb Raider har byggt genom åren. Både som film och som TV spel. Olika versioner av TV spelet har sålts i mer än 67 miljoner exemplar, något som gör Lara Croft till den mest sålda TV spels-hjältinnan någonsin.