Varför lanseras det så många nya casinon på nätet?

Det enkla svaret är att casinobranschen omsätter så otroligt mycket pengar och det går inte bortse från för de som vill tjäna pengar. 2016 var intäkterna för den globala spelindustrin online närmare 370 miljarder kronor. Det är en smått hissnande summa för en bransch därintäkter nya casinon på nätet inga varor tillverkas. Det är därför inte alls förvånande att det ständigt lanseras fler nya casinon på nätet. Intäkterna på 370 miljoner innefattar spel på sport, så kallade sportböcker, och de som följt trenden där tidigare renodlade onlinecasinon idag i allt större utsträckning kompletterar sitt utbud med sportbok, ja de förstår givetvis varför det sker.

Onlinecasinon får anses vara bland veteranerna på Internet. Den här branschen förstod snabbt att det nya fantastiska verktyget var här för att stanna och kunde användas effektivt för att sprida deras spel. I begynnelsen var mjukvaran inte särskilt imponerande vad gäller grafik samtidigt som det rådde en osäkerhet bland allmänheten vad gällde betalningar online. Idag är det fler som inte ser något större problem med betalning online än vad det finns sådana som fortfarande är skeptiska. Transaktionsmetoderna har ökat i antal metoder, de har ökat in antal aktörer inom varje metod och det har framförallt blivit så säkert med krypterad betalning online att det egentligen säkerhetsmässigt knapp kan sägas vara mer riskfyllt än uttag med kort på en vanlig bankomat.

Dock lider nya casinon på nätet lite väl mycket traditionsbundet beteende. Det har inte skett några revolutionerande förändringar i varken utbud eller utseende. Vissa av de mest populära spelen ser ut som om de utvecklades på tidigt 1990-talet, exempelvis Arabian Nights. Visserligen har vi sett onlinecasinon ta steget från stationära datorer och laptops till mobila enheter men som upplevelse lever de i mångt och mycket kvar på 90-talet.

Bakom hörnet lurar dock säkert några riktigt innovativa lösningar som kommer ge oss helt nya upplevelser och helt nya casinon.

Spelutvecklare

html5 casinoEn hel del hänger på leverantörerna av mjukvara där många spännande namn visat framfötterna. Teknologin har gått från Flash till HTML5 där den senare möjliggjort helt andra förutsättningar för mobila casinon. Vi har sett nya utvecklare lansera spel som skiljer sig märkbart från de enkla ibland träiga och det kommer säkert lanseras nya casinon på nätet där fokus inte ligger så mycket på kvantitet, snarar hög kvalitet i design. Förutsatt att det fortfarande finns ett tillräckligt antal med bra variation och framförallt tillräckligt många med rullande progressiv jackpot.

Det sitter säkert också utvecklare som är i färd med att lansera lösningar som gör att interaktiviteten mellan spelare och casino ökar. Ett live casino som kan besökas hemifrån med VR-glasögon skulle säkert öka känslan av närvaro enormt, jämfört med ett platt bord sett uppifrån där tråkiga avatarer är ansiktet man får på motståndarna.

Andra nya casinon kommer med största sannolikhet snart lanseras där spelen är en hybrid mellan casino och TV-spel. Vem skulle inte vilja spela FIFA där man samtidigt gjorde automatiska insatser likt autospel på slot och slumpen avgjorde om man vann eller inte? Rakitic lyser till och man vinner 5 mynt, Iniesta lyser till och man vinner 20 mynt, Messi, Suarez samt Neymar lyser alla till och man vinner bonus.

Betalningsmetoder

Vi har sett nya betalningsmetoder komma till genom åren och det kommer fortsätta utvecklas transaktionsmetoder. Om virtuell valuta tar fart lär vi se fler casinon fokuserade på insättningar med sådan. Mobila betalningslösningar finns redan men det kommer fler och det i sin tur kommer medföra att vi får se fler nya casinon online till större delen fokuserade på mobila enheter.

Vilket nästa stora steg inom betalningsmetoder blir är svårt att gissa men att det kommer helt nytt bör inte vara allt för vågat påstått.

Varumärken

Flera nya casinon på nätet lanseras av de största aktörerna. De nöjer sig helt enkelt inte med ett onlinecasino och har kapital att lansera flera som kan vara mycket mindre i omsättning. Visserligen framgår inte det huvudsakliga varumärket tydligt men det spelar mindre roll verkar det som. Fortune Lounge är exempelvis en av de äldsta och största casinogrupperna online. Tittar man närmare är det snart tydligt att här ingår:

  • Royal Vegas
  • Platinum Play
  • 7Sultans
  • Vegas Palms
  • Euro Palace
  • Piggy Peak
  • Red Flush
  • Casino LaVida
  • All Slots Casino
  • All Jackpots Casino
  • Wild Jack Casino

Genom att enbart titta på namnen kan man gissa att Euro Palace är ett de startat med fokus på den europeiska marknaden, LaVida den latinamerikanska, o s v. Det finns exempel med svenska casinon där det lanserats fler av samma grupp efter succén med det första.

Innovationer

En hel del nya casinon på nätet lanseras med innovativa lösningar som antingen är helt nya eller vidare utveckling på redan befintliga men ganska mediokra. Äventyrscasinon är ett exempel där man tar lojalitetssystemet till en ny nivå. Istället för att enbart belöna med poäng som tickar på i bakgrunden varje gång man gör en insättningen eller omsätter pengar har onlinecasinot skapat ett äventyr där man skall utföra uppdrag som belönar med olika saker. Allt från lojalitetspoäng till free spins eller gratis pengar.

I takt med att live casino börjar spelas av en bredare massa samtidigt som ny teknologi gör det möjligt att nå helt nya nivåer vad gäller live upplevelse kommer säkert fler nya casinon som fokuserar på detta. När dessutom tekniken gjort det möjligt att spela live på mobila enheter verkar detta vara något som triggar investeringar i nya casinon online.

Sammanfattning

Nya casinon på nätet lanseras på löpande band eftersom den globala omsättningen är otroligt stor och vinstmarginalen är fantastiska. Det finns dessutom redan etablerade aktörer som lanserat ett framgångsrikt nätcasino, vet hur man skapar ett bra tryck med många kunder och väljer att lansera ytterligare ett för att sikta in sig på alternativa marknader. Ett casino kanske riktar in sig på vardagsspelaren medan man med det andra vill nischa in sig på kvinnliga spelare eller helt andra länder.