Svenska spellagens måttfullhetskrav – hur tolkas den?

I samband med att BOS nyligen anmälde Svenska Spel till Konkurrensverket för ojust marknadsföringspraktik vill vi även granska vad lagen säger om marknadsföring. Sveriges spellagar täcker även måttfull marknadsföring, men vad betyder det och hur påverkas vi?

Krav på måttfull marknadsföring

Den nya spellicensen har gjort gott för den svenska spelmarknaden. Vi har lite mer gynnsamma villkor än förut och större konsumentskydd. Däremot har det riktats kritik mot den stora mängden reklam vi utsätts för på svensk TV. Det finns ingen regelrätt tolkning av lagen, varken spelbolag, spelare eller politiker har full koll.

Ardalan Shekarabi, vår Civilminister, intervjuvades av DN och uppmanade innehavare av svensk spellicens att sköta sig. Samtliga 69 bolag som har svensk licens har kallats till ett möte på Finansdepartementet för att diskutera reklamkampanjer. Civilministern har också reagerat på mängden spelreklam som sänds ut i diverse medium.

VD på Sper, Spelbranschens Riksorgran, Jenny Nilzon har uttalat sig i en debattartikel och menar att Spelinspektionen behöver ta tag i tyglarna. Casino bolag på nätet med svensk licens omfattas av yttrandefrihet och har rätt att marknadsföra sina produkter och tjänster. Hon säger vidare att riktlinjerna över kravet på måttfullhet säkerligen kommer bli tydligare med tiden. Kanske kan mötet på Finansdepartementet ge mer ljus på situationen.

De största annonsörerna i Sverige

Sifo gjorde en undersökning om vilka som lagt mest pengar på att annonsera sig under 2018. På första plats ligger ICA som har spenderat hela 1.06 miljarder kronor på reklam. Sedan följer listan:

  • Kindred group / 985 miljoner
  • Procter & Gamble / 678 miljoner
  • Coop / 666 miljoner
  • Svenska spellagens måttfullhetskrav - hur tolkas den?Mio / 643 miljoner
  • Svenska spel / 562 miljoner
  • Elgiganten / 513 miljoner
  • Telia / 458 miljoner
  • Volvo / 402 miljoner
  • Glaxosmithkline / 384 miljoner
  • Arla / 376 miljoner
  • Willys / 375 miljoner
  • Ikea / 374 miljoner
  • Tre / 365 miljoner
  • Volkswagen / 363 miljoner
  • Snabbare / 357 miljoner
  • Global gaming Malta / 348 miljoner
  • Hallon / 335 miljoner
  • ATG / 327 miljoner
  • Leovegas / 322 miljoner